Medzi prvou a druhou prírodou

V Galérii Baníckeho múzea v Rožňave sa 12. septembra uskutočnila akčná vernisáž výstavy diel známych slovenských predstaviteľov konceptuálneho/procesuálneho umenia. Výstava je súčasťou projektu Rožňavské radiály, ktorý do Rožňavy prináša diela súčasného umenia.

Príroda

Príroda tu bola odjakživa. Omnoho skôr, ako sa tu objavil človek. A ak sa náhodou niekedy ľudstvo úplne zblázni, bude si tu príroda pokojne ďalej existovať aj bez nás. Tú druhú prírodu sme si vytvorili sami. Cítime sa v nej (väčšinou) dobre, je to naše prirodzené prostredie: domy, autá, nábytok, oblečenie, internet, bicykle, toalety, vreckové nože, zapaľovače, pudrenky, cukorničky, ihly, nite, knihy či filmy.
Medzi prvou a druhou prírodou je most. Tým mostom je umenie. Dôkazom sú diela, ktoré si až do 31. októbra môžete pozrieť v galérii.
Súvisiace články: Rožňavské radiály robia dobré meno mestu

Vernisáž

Hlúčik návštevníkov pred galériou sa pomaly rozrastá. Debatuje sa o všeličom. Niektorí sa pomaly trúsia dnu. Pár minút po piatej nás kurátorka Silvia pozýva na otvorenie. Niekoľko slov na úvod, prestrihnutie pásky a vychádzame na poschodie. Cestou okolo stolíka s recepciou si očami vyberáme, čo si dáme cestou späť. Začiatok výstavy ohlasuje silné drnčanie školského zvonca. Z vystavujúcich umelcov je prítomný Peter Kalmus, ktorý však neprišiel sám: krátko nás privíta, postaví pred mikrofón jedného zo svojich kamarátov a kým ten prednesie báseň, Peter si sadá za klávesy. O chvíľu už galériou hrmí hudba. Je strhujúca, hoci v malom priestore by sa z ozvučenia dalo trochu ubrať. Klávesy takmer nepočuť, prehlušuje ich sprievodná gitara uhrančivým rytmom. Autor týchto riadkov neodolá a gitaristovi sekunduje sólom na dáždniku. Umenie v procese.
O lektorský výklad sa tradične postará Noro Lacko. Návštevníci počúvajú, niektorí sa prechádzajú po miestnostiach. Jedným z vystavených diel sú balíky s vecami, ktoré Peter Kalmus objednáva z rôznych zdrojov, nerozbaľuje a vystavuje ako artefakt. Noro práve hovorí, že umelec už vlastne ani nevie, čo v ktorom balíku je. Autor týchto riadkov je v pokušení jeden z balíkov otvoriť a zistiť, čo obsahuje. Tomuto pokušeniu však odolá. Našťastie. Z lektorského výkladu sa totiž vzápätí dozvedáme, že umelec plánuje balíky vydražiť. Cena za zvedavosť môže byť niekedy vysoká.

Vystavovatelia

Vystavujúci umelci patria k dôležitým/známym slovenským predstaviteľom konceptuálneho a procesuálneho umenia. Oba umelecké smery majú spoločné to, že o výsledné dielo ide až v druhom rade. Zjednodušene by sa dalo povedať, že v konceptualizme je dôležitý nápad, myšlienka = koncept (pri pohľade na umelecké dielo si niekedy vravíme: „To by som dokázal aj ja“. Hm, možno dokázal, len keby mi to napadlo, však?), kým v procesuálnom umení sa zdôrazňuje skôr proces tvorby ako dielo samotné. Nuž a čo si teda v galérii môžeme pozrieť?

Peter Kalmus

Umeleckým dielom, i keď, žiaľ, neopakovateľným, bola už samotná vernisáž, rovnako ako zjav a odev výtvarníka. Ani tí, ktorí sa na vernisáži nezúčastnili, však nemusia ľutovať. Okrem spomínaných balíkov si môžeme pozrieť napríklad pavučinové obrazy. Autor ich vytvára technikou, ktorú sám vymyslel: na podložku otláča omietku spolu s pavučinami, pričom materiál na tvorbu nachádza v zanedbaných či opustených budovách. Výsledok je pôsobivý. Pred každým obrazom sa dá stáť hoci aj celé hodiny a sledovať, ako sa z kontúr otlačenej omietky a pavučín vynárajú stále nové obrazce. Ako keď sa človek pozerá na oblaky, ktoré mu pred očami menia tvary.

Monogramista T. D.

Napríklad taký Transfer: 1. krok: Ruka sa ponára medzi semená trávy. 2. krok: Ruka obalená semienkami otláča sa do pôdy. 3. krok: V pôde odtlačok dlane, semienka vtlačené do zeme. Tvorba v priamom prenose.

Ladislav Čarný

Keď francúzsky výtvarník Marcel Duchamp prihlásil v roku 1917 na výstavu svoje dielo Fontána (v zásade išlo o obrátený pisoár), vyvolalo to škandál a dielo nebolo na výstavu prijaté. O necelých sto rokov neskôr nám Ladislav Čarný dielom Relikviár/Pocta Duchampovi pripomína, že to, čo bolo voľakedy avantgardou, je dnes relikviou.

A dobrá správa na záver

Toto sú, samozrejme, len niektoré z vystavených diel. Výstava ponúka omnoho viac. Celú si ju môžete pozrieť do konca októbra v Galérii Baníckeho múzea v Rožňave na Námestí baníkov 25.
Výstava je v poradí druhou zo šesťdielneho cyklu výstav s názvom Rožňavské radiály 02, ktorý okrem Baníckeho múzea v Rožňave spoluorganizujú Občianske združenie Mnémosyné, Združenie Prvého mája a Občianske združenie Otvor dvor. Rožňavské radiály prinášajú do nášho malého mesta známych (často dokonca svetoznámych) umelcov. Do konca roka sa preto ešte máme na čo tešiť.
Miro Droždiak
Autor je prekladateľom a učiteľom anglického jazyka
****************************