Englishman s orchestrom

Mnohí hudobníci bilancujú svoju kariéru koncertmi, v ktorých predstavia svoju tvorbu v iných, nezvyčajných podobách. Už sa stalo akýmsi pravidlom, že pri podobných akciách si interpret pozve symfonický orchester, ktorý dodá aranžmánom skladieb nový rozmer. Za posledné roky sme mohli byť svedkami viacerých spojení populárnej hudby a orchestra, pričom niektoré boli vydarenejšie, v iných pôsobila symbióza rockovej skupiny a symfonického telesa mierne nasilu.
Medzi muzikantov, ktorí sa rozhodli zaexperimentovať a dať svojim skladbám orchestrálnu podobu, sa svojim albumom Symphonicities zaradil aj Sting, ktorý v rámci turné na podporu albumu navštívil 29. júna aj Bratislavu a deň za tým Budapešť. Ja som navštívil koncertné vystúpenie v hlavnom meste Maďarska.
Krátko po ôsmej privítala Stinga s orchestrom takmer vypredaná športová hala Papp László Sportaréna. Skupinu doprevádzal budapeštiansky orchester Dohnanyi Orchestra Budafok pod dirigentskou taktovkou Sarah Hicksovej. Koncert otvorila pieseň z repertoáru The Police, svižná Every Little Thing She Does Is Magic.
Program mapoval celú sólovú kariéru hudobníka, nemohli chýbať najznámejšie hity ako Englishman in New York, Fields of Gold, Fragile či Desert Rose. Ďalšími skladbami, ktorými si spevák, skupina a publikum zaspomínali na obdobie Stingovho účinkovania v The Police, boli Roxanne, Next to You a King of Pain.
Dostalo sa aj na piesne, ktoré nepatria medzi notoricky známe, avšak v diskografii Stinga majú svoje pevné miesto. Medzi ne patrí napríklad Moon over Bourbon Street, ktorej prevedenie s orchestrom dodalo silný náboj. Z tohto pohľadu bolo zaujímavé vypočuť si pieseň Russians, ktorá si priam žiadala spracovanie s hudobným telesom podobného typu. Pri jej komponovaní totiž Sting použil motív z kompozície S. S. Prokofjeva, takže už samotný originál piesne predpokladal jej prevedenie v takomto mnohopočetnom obsadení. Russians bola nepochybne jedným z vrcholov večera, čoho dôkazom bolo aj nadšené publikum po odohraní tejto skladby.
Po odohratí nestarnúcej Every Breath You Take sa Sting s publikom rozlúčil, ale nadšení diváci si potleskom vyžiadali prídavok, v rámci ktorého odzneli až štyri skladby. Tie si diváci vychutnali postojačky, pričom sa viacerí postavili pod pódium, čim koncert nabral ráz tradičného Stingovho vystúpenia. Definitívne poslednou bola Message in a Bottle, ktorú Sting odspieval sám v doprovode akustickej gitary.
„Be yourself, no matter what they say“, znie v texte jednej z najznámejších Stingových piesní Englishman in New York. Môže sa zdať, že sa touto myšlienkou v rámci nových hudobných projektov riadi aj samotný autor. Jeho posledné albumy sa totiž čoraz viac odvracajú od tradičného poslucháča pop-music. V roku 2006 vydal kolekciu skladieb anglického renesančného skladateľa Johna Dowlanda pod názvom Songs from the labyrinth, pred dvoma rokmi Sting nahral album If On a Winter’s Night s klasickými britskými koledami.
Možným návratom k pôvodnej tvorbe bola možno práve nahrávka Symphonicies z minulého roka, avšak zrejme by mnohí fanúšikovia radšej uvítali radšej nové CD. O ďalšom Stingovom umeleckom smerovaní by sa dalo polemizovať, no turné Symphonicity Tour 2011 ukázalo, že stále dokáže odohrať strhujúce koncerty, ktoré sú pre diváka skvelým zážitkom.
Michal Mitrík

- red -

O autorovi - red -