• Meniny na web
  • OPÝTAME SA ZA VÁS

Otvorene o odchode Saleziánov

24. júna 2013   |   © infoRoznava.sk

Bez názvuRožňavská diecéza, ktorú vedie sídelný biskup Vladimír Filo, bude na základe jeho rozhodnutia jedinou diecézou na Slovensku, v ktorej nebudú pôsobiť Saleziáni.

Počas nedeľnej kázne v zaplnenom kostole na Námestí baníkov v Rožňave to povedal provinciál tejto rehole, venujúcej sa predovšetkým deťom a mládeži, Karol Maník.

Saleziáni musia do konca júna uvoľniť priestory, ktoré mali prenajaté od biskupstva. Práve pred 20-timi rokmi ich sem pozval predchádzajúci sídelný biskup Eduard Kojnok, ktorý zomrel v októbri 2011, ako do jednej z prvých diecéz na Slovensku.

Reklama

Pritom v rozhovore pre infoRoznava.sk vo februári 2009 sa súčasný sídelný biskup Filo odvolával práve na to, že ku kňazstvu ho priviedli aj Saleziáni: “Keď sa dostali na fary, matka nás posielala za nimi kontakt udržiavať. A my ako dvanásť – pätnásťroční sme šli za nimi. Mama vedela, že bude pre nás dobré, keď budeme s nimi v kontakte. A to malo veľký vplyv.”

Na margo budúcnosti Saleziánov v Rožňave vtedy spomenul aj kostol na sídlisku Juh: “Ide o stavbu kostola a nejakého centra, kde by sa mládež mohla stretávať, zahrať sa a, samozrejme, aj s duchovným zameraním. (…) Malo by sa dosiahnuť, aby nemali čas na zlo a druhá pozitívna vec – viesť ich. A toto robil Don Bosco a Saleziáni sa o to tiež snažia.”

Karol Maník v nedeľu veriacim vysvetlil situáciu a pripomenul, že biskup Filo Saleziánom ponúkal starostlivosť o novozriadenú farnosť v Lučenci, pretože už s nimi neráta v Rožňave.

Ako ďalej Maník uviedol, Saleziáni boli ochotní postupne vytvoriť v diecéze popri tej rožňavskej aj druhú komunitu v Lučenci a presťahovať sa z budovy na rožňavskom námestí na sídlisko Juh.

Naproti tomu biskup Filo svoju požiadavku spresnil tak, že by nemali na starosti farnosť ale len správu kostola v Lučenci. “Koncom mája tohto roku to už nemala byť ani správa kostola v Lučenci ani prítomnosť v Rožňave, ale odchod z diecézy,” vysvetlil ďalej Maník.

“My ideme ďalej, to je naše poslanie,” uviedol okrem iného v závere. “ Táto diecéza bude jediná na Slovensku, kde nebudú pôsobiť Saleziáni.”

“Počúvajte sv. Otca, čítajte si jeho kázne, jeho príhovory a vnímajte ten nový vietor, ktorý prichádza,” vyzval na záver a spomenul príbeh Don Bosca, zakladateľa rádu, ktorý prišiel do konfliktu s biskupom. Zasiahnuť musel pápež, ktorý ho požiadal, aby rešpektoval rozhodnutie biskupa, Don Bosco to spravil bez komentára s úctou a pokorou.

“Dnes nikto nepozná meno toho biskupa, ale Don Bosca pozná celý svet, lebo je svätý,” povedal na záver Karol Maník.

Veriaci sa poďakovali Saleziánom potleskom, v tvárach mnohých z nich nechýbali slzy.

Foto & Video: infoRoznava.sk

Online pohľad na rožňavské Námestie baníkov prostredníctvom našej web kamery – kliknite sem

Súvisiace články:

Biskup rozhodnutie nezmení (video)

Minule Bezák, teraz Saleziáni

Odchod vnímajú negatívne

Saleziáni v Rožňave končia

Mons. V. Filo: Alfou to začalo

Staňte sa našimi fanúšikmi na sociálnej sieti Facebook a pozvite aj svojich FB priateľov – kliknite sem

Reklama

Vyhradzujeme si právo vymazať komentáre, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a útočiace na redaktorov a spolupracovníkov infoRoznava.sk. Mená diskutujúcich nemusia zodpovedať skutočnosti. Redakcia (e-mail: redakcia@inforoznava.sk) nezodpovedá za komentáre pod článkami. Publikovaním komentára potvrdzujete, že ste si toto upozornenie prečítali a porozumeli mu.

Komentáre

  1. Lucia : (158.195.212.72)

    Článok o ich odchode presiahol 3,000 prečítaní, predpokladám, že aj tento článok ich bude mať dosť, vzhľadom na to, že bude obsahovať video, kde bude spracovaný pohľad saleziánov na túto udalosť. Tieto čísla hovoria o tom, že nielen tým stovkám ľudí, čo sa v nedeľu zúčastnili omše záleží a nielen oni sa zaujímajú. Dotýka sa to celého mesta a preto si myslím, že v takomto stave je potrebné vyjadrenie oboch strán. Hoci sa nič nezmení, myslím si, že je fér, aby sa Rožňavčania dočkali aj vyjadrenia z Biskupského úradu. Týmto by som chcela apelovať na redakciu, novinárov inforožňavy, ktorí by boli ochotní zistiť nejaké vyjadrenie, či už so zástupcom veriacich, (ktorý mal na starosti odovzdanie petície) alebo bez. Ako znak toho, že veriaci chcú počuť objektívne, pohľad z oboch strán. Nie je to nutné, ale myslím, že tých 60+ komentárov pod vyššie uvedeným článkom hovorí o tom, že téma trápi mnohých. Možno sa stretnete s nepochopením, zatvorenými dverami, obsadenými telefónnymi linkami a možno naopak. Prosím však, ak je to možné, informujte nás naďalej o všetkom. ďakujem veľmi pekne.

    • Lucia : (158.195.212.72)

      Vážená redakcia, prečítala som si najnovší článok ‘Biskup rozhodnutie nezmení’ a chcem znova poďakovať za vašu iniciatívu zistiť, čo bolo možné. Ďakujem, že ste nás o tom informovali. Odpoveď gen. vikára, že biskup sa k tomu neplánuje vyjadriť nám ponecháva možnosť dotvoriť si obraz o celom jeho prístupe. Ďakujem.

      • Belo Hefler, šéfeditor : (95.103.140.181)

        Ďakujeme aj Vám za uznanie, poslaním médií je sprostredkúvať informácie verejnosti a o to sme sa aj v tomto prípade snažili v rámci našich možností, keďže ako je známe, robíme to len vo svojom voľnom čase, nie sme z tohto hľadiska profesionálnou redakciou. O to viac nás teší, ak naša redakčná práca má takúto veľkú čitateľskú odozvu .-)

  2. anna : (87.197.114.65)

    Je my z toho do plaču. Stále viac a viac sa stotožňujem s myšlienkou odluky štátu od cirkvi. A až potom sa nám asi otvoria oči. Nič iné nám asi nepomôže. Keď si vyháňame pastierov samy.

  3. sini : (188.30.108.176)

    Pan biskup filo je cudak ,kto ho pozna aspon troska bude suhlasit ,sdb for rever

  4. Iveta Hesková : (95.105.250.253)

    “Počúvajte sv. Otca, čítajte si jeho kázne, jeho príhovory a vnímajte ten nový vietor, ktorý prichádza,” vyzval na záver a spomenul príbeh Don Bosca, zakladateľa rádu, ktorý prišiel do konfliktu s biskupom. Zasiahnuť musel pápež, ktorý ho požiadal, aby rešpektoval rozhodnutie biskupa, Don Bosco to spravil bez komentára s úctou a pokorou.

    “Dnes nikto nepozná meno toho biskupa, ale Don Bosca pozná celý svet, lebo je svätý,” povedal na záver Karol Maník.

    • VERONIKA : (84.47.35.222)

      Ano, príbeh sv.Don Bosca je príkladom pre kňazou a reholníkov a pre veriacich ale my žijeme v 21storočí a náš nebeský otec nám dáva toľko milostí …….a však akoby cirkevná vrchnosť to neprímala a viac sa uberá ARISTOKRATICKOU Mocenskou vládov a to nie je dobré ,aj ked katolícka cirkev nie je liberálna. Aj Konzervatívna cirkev môže viesť ludí, katolíkov k spáse a nemusia byť okolo toho obštrukcie,čistky a zatracovanie .

  5. Marika : (178.23.88.156)

    Je mi to ľúto čo sa deje na Slovensku ohľadne cirkvi…začína sa správať despoticky – “vládne” (veď ja vám ukáž kto je tu pánom) a nehľadí na potreby ľudí ale na vlastné záujmy…dokedy to ešte budeme trpieť, asi dlho…na Sk je zvykom radšej zavrieť ústa a byť ticho.

    • Pavol Ľuboruký : (178.40.249.52)

      Marika a aj ostatní diskutujúci. Som kňaz, čerstvo suspendovaný de iure, 23 rokov suspendovaný de facto (oboje cítim ako do neba volajúcu krivdu). Keďže zmenou hraníc diecéz sme sa my, brezniansky dekanát dostali od Baláža v BB ku Kojnokovi v RV, ja osobne som bol šťastný. Našiel som vo svojom biskupovi nie šéfa, despotu a likvidátora (mobbing), ale otca. Bohužiaľ iba na niekoľko mesiacov. Odišiel do domu Otcovho. Nastúpil Mons. Vladimír Filo. Tento ma pritlačil v lete 2010 podpísať v Rožňave “Dohodu o rozviazaní pracovného pomeru” s tým, že Baláž je povinný prijať ma späť do materskej BB diecézy. Baláž v BB povedal, že pán biskup Filo si cirkevné právo nesprávne vysvetľuje… A tak som už vyše troch rokov na Úrade práce a žijem zo 62,50 EURO na mesiac! Z toho dva roky ako kňaz bez zmluvy, menovacieho dekrétu a ostatný rok už ako suspendovaný. Musím povedať, že toto nie je len prípad Mons. Vladimíra Fila, aj keď je najočividnejší a najnehanebnejší. Naši biskupi na Slovensku si nevidia ďalej od nosa, žijú odtrhnutí od reality obyčajných ľudí a nevidia za hranice Slovenska. Prešiel som celú Európu a tak môžem porovnávať. Inde neexistuje, aby kňazi a aj veriaci trpeli takéto chovanie biskupov! Inde musí byť dialóg, transparentnosť a najmä – OTCOVSTVO, ako to ukazuje pápež František. A to bez ohľadu odluky – neodluky cirkvi od štátu. Na Slovensku nie je odluka, a ako sa správajú predstavení cirkvi katolíckej – topmanažment? Ako Svätá rímska cirkev katolícka, s.r.o.
      Boh žehnaj a ochraňuj pápeža od takýchto kolegov, spolupracovníkov (bratov nepoviem…)!
      A my, veriaci aj neveriaci plebs, “Robte, čo vám prikazujú, ale podľa ich skutkov nerobte.” A pri všetkej úcte, nie sme v stredoveku a máme právo, aby sa s nami zaobchádzalo konečne ako s ľudskými bytosťami a zo strany cirkvi aj ako s Božími deťmi!!!
      AMEN.

      • ludmila : (195.245.233.192)

        tak toto je ozaj hulváctvo …dnes ked tolko ludí potrebuje povzbudenie ..Vy ste bez práce ..spamätaj sa cirkev ..spamätaj ..

      • Mariana : (85.237.224.32)

        Je to veľmi smutné! U vysokých cirkevných hodnostárov sa prejavuje veľká pýcha / česť výnimkám, ktoré boli aj budú, vďaka Bohu!/. Myslím si, že i ľudia, veriaci často ich k tejto pýche privádzajú svojim správaním. Správajú sa k nim akoby boli Boh. A to veľmi škodí im i kňazom, biskupom a rôznym cirkevním služobníkom. Satan má z toho veľkú radosť! Je mi ľúto, že samotní cirkevní hodnostári si narezávajú pod sebou haluz, ktorá sa môže stať osudná pre nich a aj pre Sv. Cirkev. Som nevýslovne šťastná, že terajší sv. otec František sa vyznačuje veľkou skromnosťou. Žiaľ, jeden vojak vojnu nevyhrá! Prekvapil ma aj váš osud kňaza, nakoľko vieme, že kňazov je stále nedostatok a vás odstavili na úrad práce! Neviem síce prečo, ale Pán Boh všetko vidí a všetci si budeme niesť zodpovednosť pred Pána, ktorý to posúdi. Tiež mi je veľmi ľúto, že Mons. Vladimír Filo zaujal k Saleziánom takýto postoj. Don Bosco bol veľký človek, veľký kňaz a veľký svätý, kiež by v tomto čase bolo takýchto D. Boscov, čím viac, pretože iba takýto svätý môžu zmeniť tento svet, ktorý sa aj tak sám rúti do záhuby. A to práve pre pýchu, chamtivosť, pôžitkárstvo a pod.Pane Bože, zachráň sv. Cirkev, kňazov a zošli na zem svojho Ducha! Pochválený buď Ježiš Kristus!

      • martin : (188.167.182.178)

        a ako sa volate?

      • eva : (95.102.122.50)

        Na juhu Slovenska v našej dedine 6 rokov nemáme farára, len zastupujúci chodí/ nedávno kúpil bielu Kiu Sportage / zo susednej dediny, ale otec ani tam nebýva, lebo vlastní byt v meste. Cirkevné budovy chátrajú, fara je v kritickom stave,cirkevná rada nefunguje,kostolná brána je hrdzavá a vôbec nevieme kam idú naše peniaze,ktoré zaplatia nájomníci za prenajaté budovy a pôdu. Je veľa detí,ale nikoho nezaujíma. Kostolníčka /pravá ruka farára/ so svojím správaním robí viac zla ako dobré.
        atď…………………
        Ako ďalej?

      • CINIK : (178.143.249.1)

        TAK TO SOM ESTE NEVIDEL PREPUSTENY KNAZ KNAZ BEZ PRACE FILO TEN UZ NECH IDE DO DOMU OTCOVHO LEBO SI HO NIEKTO ODSEDI

  6. vica : (176.112.180.19)

    So Saleziánmi odchádza z Rožňavy aj nádej … nádej pre mnohých mladých, ktorí deň čo deň hľadali Boha, Boha za pomoci tých, ktorí ich vedeli pochopiť, vedeli im poradiť, podať pomocnú ruku – a to boli naši Saleziáni. Položme si otázku, kto so “slávnej rožňavskej diecézy” vezme na seba to bremeno, tú silu viesť našich mladých … Neviem, prečo si pán biskup myslí, že ak odídu saleziáni, tak sa “jeho katedrála” zaplní rožňavskými veriacimi… nehovorím to len zo žiaľu nad obrovskou stratou pre nás rožňavčanov, ale verte mi, hanbím sa za to, že patrím ku cirkvi, kde vládne neprávosť, sebectvo, despotizmus … ale ako sme počuli, nebuďme smutní, ja verím, že vyhrá zdravý rozum a saleziáni sa k nám vo veľmi krátkom čase vrátia a dokončia dielo, ktoré úspešne rokmi budovali, budem sa za to modliť každý deň … a dúfam, že sa ku mne pridajú mnohí z Vás

    • Mária : (78.98.101.141)

      vica modlila som sa každý deň odkedy som sa dozvedela že majú odísť ,aby to Pán nejako poriešil a teraz sa ku tebe rada pridám a budem prosiť za saleziánov .Je naozaj škoda že musia odísť a zanechajú mladých ,aby si ich rozchytali kdejaké sekty ….ale to asi nikoho z kompetentných netrápi ….snáď ich aspoň z časti nahradia Domkári ….( ak budú mať kde )

  7. Physis : (87.244.231.172)

    ja som si myslela, že len v našej (tj. trnavskej) diecéze sa dejú strašne zaujímavé veci, ale ako vidím, nie sme v tom sami…

    len sa modliť, aby im Boh otvoril oči

    • Jozef : (138.188.100.230)

      Ak sa pozriete na dnešné dianie v cirkvi na Slovensku, tak nikto skutočne veriaci nemôže mlčať. Deje sa obrovská krivda a to na tých, ktorých viera je ozajstná a dokazovaná denno-denne skutkami.
      Takže milá Physis, nie modliť sa za to, aby im Boh otvoril oči, ale ZATVORIL a poriadne hlučne. Oni totiž vôbec Boha nepoznajú a nikdy v neho neverili a neveria. Majú totiž iného – MAMON A MOC.
      Ja som bol 48 rokov veriaci človek a aj ním zostanem,ale na protest proti odvolaniu Mons. Bezáka a čistkám v ostatných častiach Slovenska som požiadal o vystúpenie z katolíckej cirkvi. Je mi to veľmi ľúto, ale na týchto špinavostiach, ktoré sa dnes otvorene na Slovensku dejú sa zúčastňovať nechcem.

      • Physis : (87.244.231.172)

        Jozef, ja mám len 22 rokov, takže optimizmus ma našťastie ešte nestihol opustiť, preto verím i v to otvorenie očí…
        súhlasím však s tým, že mlčať by sme nemali. aj keď možnosti sú dosť obmedzené, aspoň budúci utorok o 18:00 pôjdem na to zhromaždenie pred nunciatúrou. neviem, či to niekým pohne, ale lepšie než nič.
        vystúpenie z cirkvi sa mi ale, podobne ako Mariane, nezdá ako správne riešenie… aj keď vás úplne chápem, ale z toho má úžitok len satan. a tiež nechcem robiť hanbu Mons. Bezákovi, ktorý by mal najväčšie právo vykašľať sa na také spoločenstvo, ktoré sa k nemu zachovalo úplne macošsky, ale on ostáva verný, hoci je to pre neho ťažké…

        čo sa týka saleziánov v RV, som presvedčená, že je za tým nejaká obyčajná malichernosť či ješitnosť biskupa. možno mal nejaký spor s provinciálom alebo s kým, neviem, ale biskup musí mať v prvom rade pred očami spásu duší! a takýto krok neprinesie spásu nikomu, práve naopak.

      • Sim : (193.85.235.26)

        Pan Jozef. Vratte sa prosim naspat k nam. Cirkev je spolocenstvo vsetkych, nie biskupov, knazov a 100% lojalnych oveciek mlciacim k chybam a krivdam. Nas je viac a ked sa rozprchneme, nic neporiesime.

    • Mariana : (85.237.224.32)

      Je to veľmi smutné! U vysokých cirkevných hodnostárov sa prejavuje veľká pýcha / česť výnimkám, ktoré boli aj budú, vďaka Bohu!/. Myslím si, že i ľudia, veriaci často ich k tejto pýche privádzajú svojim správaním. Správajú sa k nim akoby boli Boh. A to veľmi škodí im i kňazom, biskupom a rôznym cirkevním služobníkom. Satan má z toho veľkú radosť! Je mi ľúto, že samotní cirkevní hodnostári si narezávajú pod sebou haluz, ktorá sa môže stať osudná pre nich a aj pre Sv. Cirkev. Som nevýslovne šťastná, že terajší sv. otec František sa vyznačuje veľkou skromnosťou. Žiaľ, jeden vojak vojnu nevyhrá! Prekvapil ma aj váš osud kňaza, nakoľko vieme, že kňazov je stále nedostatok a vás odstavili na úrad práce! Neviem síce prečo, ale Pán Boh všetko vidí a všetci si budeme niesť zodpovednosť pred Pána, ktorý to posúdi. Tiež mi je veľmi ľúto, že Mons. Vladimír Filo zaujal k Saleziánom takýto postoj. Don Bosco bol veľký človek, veľký kňaz a veľký svätý, kiež by v tomto čase bolo takýchto D. Boscov, čím viac, pretože iba takýto svätý môžu zmeniť tento svet, ktorý sa aj tak sám rúti do záhuby. A to práve pre pýchu, chamtivosť, pôžitkárstvo a pod.Pane Bože, zachráň sv. Cirkev, kňazov a zošli na zem svojho Ducha! Pochválený buď Ježiš Kristus!

      Reagujem na Jozefa!
      Pán Jozef, myslím, že ste sa nerozhodol správne a to vystúpiť z cirkvi!
      Cirkev je svätá, ľudia v cirkvi sú hriešny! Cirkev založil sám Pán Ježiš na pamiatku veľkonočnej obety. My členovia tejto cirkvi máme riešiť problémy vo vnútri cirkvi a nie mimo nej! To isté spravil aj Luther, čo neskôr oľutoval. I on chcel reformu cirkvi, ale vymklo sa mu to z rúk a bolo rozdelenie. Boh nechce rozdelenie! Bojujme proti nerestiam cirkevných predstavených, ale v cirkvi! Milý pán Jozef, aj ja som vždy takto nezmýšľala. Keď som sa modlila Verím v Boha, verila som po stať Verím cirkev katolícku, keď som sa zamýšľala nad cirkvou, myslela som si : to je výmysel ľudí! Až do jednej chvíle, keď som počula jasný hlas, ktorý mi povedal: Moja Cirkev

      • mafe : (85.135.147.226)

        Ak sa niekto rozhodne vystupit z cirkvi, mam takych znamych, pytam sa, ci som im dokazal vzdy dat dovod, aby ostali sucastou. Vedel so vzdy odpovedat na otazky? Bol som vzorom, motivaciou? Odpoved je, ze mam pochopenie, ak odisli.

    • Peter : (195.168.49.74)

      ak by biskup Filo (ako rád by som ho nazval otcom) pri svojej službe dosiahol iba jednu vec – udržanie Saleziánov v diecéze – už to by bolo dosť. Keď však niekto beží dozadu, môže trénovať koľko chce. Máme byť soľou zeme, máme prebrať zodpovednosť za naše životy, za naše rodiny, za celú našu spoločnosť. Avšak naší otcovia sa k nám správajú ako k malým deťom! Presne podľa vtipu: prečo? lebo som povedala! Alebo aj saleziáni majú niečo za klobúkom, ako mal otec Bezák? tiež sa chodia sprchovať do verejných spŕch? Alebo maju dokonca počas sv. omší kapelu? hanba im, do ohňa pekelného s nimi…Aký je dôvod? aspoň niečo?

  8. Mikuláš v lete : (85.237.227.63)

    Táto diecéza bola jedna z prvých, do ktorej boli pozvaní saleziáni. Táto diecéza bude jediná na Slovensku, kde nebudú pôsobiť.
    Za čas pôsobenia v Rožňave vyorali salíci hlbokú brázdu v našich srdciach.
    Ešte ani neodišli, už vidia dôsledky nielen veriaci v malom kostole a na Juhu, ale aj Tí ktorí chodia na bohoslužby do katedrály. Hlavná svätá omša v diecéznom meste, v dieceznej katedrále 23.6. o 10.00 – veriacim sa oznamuje, že omša nebude, nech prídu večer o šiestej. Smiať sa, či plakať – kde to smerujeme? Aký rozdiel – plný malý kostol, plná Inkuba, prázdna katedrála. Aké symbolické.
    V poďakovaní na omši v malom kostole odznelo – toto je jeden veľký omyl – myslíme si to všetci do jedného. A veríme, že ak by aj došlo k ich odchodu – povieme len dovidenia a budeme sa tešiť na skorý návrat, lebo to čo sa deje teraz, ozaj nemá obdobu.
    A ozaj, ešte stále čakáme na vysvetlenie od pána biskupa, že prečo. Alebo aspoň to, že to oficiálne oznámi, že sa rozhodol poslať ich preč – a že nám to povie do očí.

  9. Miklucho : (178.40.239.171)

    Trnavská diecéza, Rožňavská aj tie ostatné majú zrejme jedno spoločné-sú len na ťarchu mestám, kde sídlia. Ak si Filo myslí, že sa mu mladí nahrnú do kostolov, mýli sa. Po nich vidno len intrigy, po salezianoch výsledky v práci s mládežou.

  10. samo : (95.103.112.76)

    Pýtam sa všetkých diskutujúcich čo urobili Saleziáni v Rožňave? Nič a v Lučenci si nezaslužia byť…biskup Filo je hlava a nejaky Manik nech sklopi uši aj trapnu kazeň ktoru predniesol voči biskupovi. Pozna 4 Boží príkaz???

    • mafe : (85.135.137.76)

      Ctit nie je to iste ako uctievat

    • Achjaj : (95.102.141.132)

      4. Boží príkaz hovorí aj o úcte a príklade rodičov k deťom a predstavených k podriadeným. A nekončia tu. Obsahujú aj 7. a 8. Boží príkaz.

    • andrea : (178.143.173.9)

      Provinciál je v rímskokatolíckej církvi titul pre najvyššieho predstaveného mužského rehoľného rádu na konkrétnom území (provincii). Provinciál je zodpovedný generálnemu rádovému predstavenému (generálny představený zpravidla sídlí v Ríme). Z hľadiska církevného práva, podobne ako napríklad opat, alebo provinciálna predstavená ženského rádu, je vyšším rehoľným predstaveným. Pokiaľ je řehoľa kňažská, papežského práva (čo je aj prípad saleziánov), potom je provinciál zároveň ordinárom. Takže milý Samo, nejaký Maník ako píšeš je aspoň taká hlava ako Filo, slovenská saleziánska provincia zahŕňa od septembra 2012 aj domy v Jakutsku a Aldane (Rusko) takže patrí k najväčším provinciám na svete, napíš nám tu jediný dôvod prečo by mal sklopiť uši?

    • Tomas : (62.197.220.161)

      Mily Samo. Alebo dokonca p.Filo asi. Dajte si dolu cierne okuliare, aby ste lepsie videl, dajte si tabeltku na upokojenie. Snad Vam to pomoze.
      Tu totiz ide o porusenie toho najvacsieho prikazania v celom odchode salezianov zo strany biskupa a to: Milujte svojho blizneho ako seba sameho… Kiezby p.biskup mal aspon stipku lasky Toho, ktoreho ma ako pastier zastupovat na Zemi…

  11. Mima : (95.103.112.224)

    Prosím vás nezúfajte,možno práve Boh sa tak rozhodol a otec biskup je len nástroj.Prečo zúfať,Boh vie aké má snami plány.Dokáže brať ale ešte viac dávať a milovať tak ako žiaden človek nedokáže.Viem bolí to,veľmi,chápem ale nechajte sa viesť,počúvajte čo vám hovorí Pán,nechajte ho vojsť do vašich srdc,On sa naozaj postará.Nebojte sa ho pustiť do vášho srdca,modlím sa a vyprosujem veľa milosti.

  12. Hucko : (87.197.148.202)

    Ako môžete dúfať, že im boh otvorí oči ? Predstavitelia, ktorí dnes rozhodujú o veciach katolíckej cirkvi boha nikdy nespoznali ani v neho neverili. Sú to despotickí samovládcovia a mamonári, cirkev berú ako s.r.o. , veď nenadarmo študovali v Moskve MLF a boli spolupracovníkmi ŠTB. A keby len to…

    • Physis : (87.244.231.172)

      ako môžem dúfať? lebo Bohu nie je nič nemožné :-p
      (ale uznávam, že moja nádej je dosť malá)

  13. NRJ : (149.238.193.125)

    katastrofa pre diecezu.ale pán biskup a jeho tím to môžu zmeniť, ak dotiahnu nejakú alternatívu.ináč bude diecéza upadať.
    ked zacali stavat Kostol krista Kráľa v LC, rozpravalo sa, že dotiahnu salezianov.preslo par rokov nič. potom sa čudujeme,že rozvoj tohto kraja ide slimačím tempom. ide o druhý verejný konflikt salezianov a KBS (1.vedenie TV LUX).čakám dalšie konflikty a polarizáciu kat.cirkvi.zeby islo o konflikt generácii ?

  14. Anonym : (84.47.9.200)

    Ak bola dohoda na 20 rokov, tak je to OK nie?
    Podľa mňa aj tak sa už saleziáni spreneverili poslaniu svojho zakladateľa. Stali sa centrami volného času, namiesto toho, aby sa starali o bezprízornú mládež, narkomanov…

    • xxx : (178.143.173.9)

      aká dohoda na dvadsať rokov? Prenájom bol dohodnutý na 99 rokov. A čo sa týka poslania, saleziáni nie sú sociálne ani charitatívne organizácie, sú rehoľným spoločenstvom, ktoré cez voľnočasové aktivity vytvára bezpečné prostredie pre každého, kto o to stojí a rešpektuje pravidlá. Prečo by sa mali starať o narkomanov? Bezprízorná mládež ? Kto v RV okrem saleziánov sa o ňu staral, zaujímal alebo uvažoval čo pre nich urobíme? No a k tým centrám, istým spôsobom máš pravdu, stredisko alebo Centrum sa to dá nazvať, ale v ktorom CVČ sa pred každou aktivitou modlia? V ktorom CVČ sa deň končí večerným slovkom, v ktorom CVČ slúžia sv. omše? V ktorom CVČ máš možnosť sa vyspovedať, alebo len tak porozprávať s niekym o tom čo ťa trápi? V ktorom CVČ je každomesačná možnosť duchovnej obnovy a ročné duchovné cvičenia? V ktorom CVČ sa tvoje dieťa môže naučiť hrať na hudobný nástroj bezplatne a hudobný nástoj mu poskytnú? Ktoré CVČ urobí tri až štyri turnusy letných táborov len za cenu stravy pre dieťa alebo bezplatne? Ktoré centrum VČ bezplatne poskytne možnosť zúčastňovať sa celoslovenských školení, ktoré sú kvalitné a akreditované na MŠ? hmmm oratko alebo ak chceš saleziánske Centrum voľného času je pre svojich členov DOM, ŠKOLA, IHRISKO a KOSTOL
      v tom je rozdiel. A tiež v tom, že tí, ktorí najskôr dostávajú, neskôr ako dobrovoľníci dávajú ďalším …..

    • mafe : (193.58.196.101)

      Zjavne ste nepochopili čo je to preventívny systém. Prečítajte si o tom niečo.

    • Silvia : (195.80.172.178)

      Ahoj Anonym, vidím, že dokonale poznáš charizmu saleziánov ale prepáč mi, vôbec nepoznáš to, čo robia. Ich činnosť-služba sa od miesta k miestu kde pôsobia môže líšiť (napr. iná v RV, iná na Luniku IX), ale majú spoločného menovateľa – výchova mládeže s cieľom, aby bol mladý človek pre ľudí dôvodom na radosť a pre Boha na slávu. Myslíš si, že napr. deti, ktoré majú dostatok materiálneho, nepotrebujú lásku? Nezdá sa Ti, že okolo nás sa práve toto začína diať, že deti majú čo jesť a aj nechodia bosé a napriek tomu “sú na dne” a duchom bezprízorné?
      Stále si myslíš, že to, že niekto im s láskou venuje svoj čas, svoje srdce, svoje skúsenosti, …. už v RV nepotrebujeme? Spýtaj sa na to môjho 11-ročného syna a on Ti s plačom povie o tom svoje. Kiež by si aj Ty pochopil to, čo chápu títo maličkí. Rešpektujem Tvoj názor na vec, ale nesúhlasím s ním, lebo nemá žiadne racio. Prepáč.

    • CINIK : (178.143.249.1)

      tak potom nepoznate posobisko na juhu

  15. Mária : (89.173.92.159)

    Už dlhšie to na Slovensku vyzerá tak, že slovenskí biskupi – si asi zakladajú samostatnpú slovenskú církev, ktorá nemá nič spoločné s pápežom, s ostatnou katolíckou cirkvou, a ani s ostatným svetom! Sú tu sami pre seba, zahľadení do seba, a nič okrem seba neberú na vedomie. A zrejme sú presvedčení, že všetci ostatní sú proti nim!

    • Physis : (87.244.231.172)

      však nech v tom ešte chvíľu pokračujú a naozaj budú všetci ostatní proti nim. a budú mať k tomu dobré dôvody

  16. Johny : (195.91.110.164)

    To čo sa deje na rožňavskom biskupstve už nemá s vierou nič spoločné. Ten kto tam rozhoduje – a všetci vieme že to nie je biskup – by si mal niekedy prečítať písmo sväté. Možno by bol prekvapený čo tam stojí. Lebo on to už dávno zabudol …

  17. Včelička : (178.143.252.251)

    S úctou sa skláňam pred úžasnou prácou saleziánov. Ak by mali možnosť pôsobiť v každom meste, bola by naša mládež iná. Bohužiaľ , máme ich veľmi málo.
    Nemôžem pochopiť, že nemajú miesto nielen v meste, ale ani v diecéze.

  18. mamitario : (95.102.193.196)

    Celú rožňavskú diecézu by mali zrušiť a rozdeliť medzi BB a KE.

  19. Marián Ambrozy : (78.98.180.152)

    Tak toto nie! Saleziáni boli soľou cirkevného života v Rožňave. Vždy som utorky chodieval na kázne legendárneho kňaza vdp. Štefana Javorského, kľúčovú postavu tajnej Cirkvi na Slovensku. Nebohý biskup Kojnok bol skvelý človek, ktorý podporoval činnosť saleziánov. Uvedomoval si ich význam pre evanjelizáciu mládeže. V RV som prežil 3 roky, tešili sme sa stále na kázne niektorých saleziánov. Najmä vdp. Javorský hovoril o dobe prenasledovania, o mučeniach zo strany zločineckej ŠtB, o záslužnej práci tajných kňazov a rehoľníkov. V samostatnom a demokratickom štáte majú saleziáni opustiť sídlo katolíckeho biskupstva na Gemeri? Je mi smutno.

  20. Viktor : (78.98.222.122)

    Napísal som to už pri Bezákovi, že ak je jeho dielo (a tu dielo saleziánov) dielo spravodlivé, boh ho zachová, ak nie, tak zanikne. Aj vtedy som povedal, že sa príliš niekto horlivo usiloval o zánik niekoho, Boh mu odpusť, lebo nevie, čo činí. A ak vie, tak beda mu! Je to jasná paralela chovania topmanažmentu cirkvi ako topmanažmentu politikov v Gorile. Dielo saleziánov však naveky ostane v srdciach ľudí, ale dielo Filovo nie.

  21. rozumný : (95.103.209.162)

    A možno ide o to, zohnať pre rožňavské biskupstvo finančné prostriedky za prenájom býv. kanonických domov na námestí; tie finančné prostriedky, o ktoré predčasom veľmi nepremyslene obral biskupstvo nebohý roztomilý a určite značne naivný biskup Kojnok v “spolupráci” s pánom Marhuľom – Majským.

  22. jago : (217.12.49.202)

    Málo sa modlíme za svojich kňazov a zdá sa , že ešte menej za svojich biskupov….

  23. mafe : (85.135.147.226)

    Odporucam pytat sa kompetentnych. Mailovat, telefonovat, osobne navstevovat a pytat sa. Kto sa nic nepyta, nic sa nedozvie. KBS by mohla dat nejakubodpoved : http://www.kbs.sk/obsah/sekcia/h/masmedia-50/c/hovorca-kbs
    A roznavske biskupstvo tiez: http://www.burv.sk/schematizmus2/kuria–sk

  24. adam : (92.60.57.83)

    Čítam uvedené príspevky a nestačím sa diviť.
    Sám mám teologické vzdelanie a saleziánsku “pastoráciu” som musel zažívať 13 rokov, kým ma saleziáni de facto vyhnali z mojej farnosti. Súčasný provinciál Karol Maník s tým neurobil nič, hoci za ním boli viacerí farníci z našej farnosti. Teraz má možnosť skúsiť odmietnutie na vlastnj koži, nie protiprávne, ale oprávnené. V cirkvi nie je domokracia, ale hierarchia, a to z Božieho ustanovenia. Kto toto chce meniť, nie je katolík. (Tým sa nepopiera že v Cirkvi má byť aj diskusia a že biskup je služobníkom sebe zvereného ľudu.) Príspevky diskutujúcich dosvedčujú, že ich teologická formácia bola zanedbaná, čo treba tiež pričítať saleziánskej formácii, ku ktorej sa hlásia. Práca s mádežou, výlety, šport, divadlo, … to je všetko pekné, ale ak to nevedie ku Kristovi, potom je to len obyčajná ľudská aktivita porovnateľná s hocijakou inou občiankou aktivitou. Ak veriaci nevedia svoju vieru prežívať bez saleziánov, potom sa pýtam: ku komu ich saleziáni viedli? Ku Kristovi, alebo k sebe? Počúvajte radšej biskupa, ktorý poslúchol aj keď ho preložili z najväčšej diecézy na opačný koniec jeho vlasti, kde nikoho nepoznal, ako kňazov, ktorí sa prirovnávajú k sv. Jánovi Boskovi, hoci k svätosti majú ešte ďaleko.

    • martin : (188.167.182.178)

      konečne inteligentný príspevok. tie ostatné emočné reakcie ľudí sú viac menej primerané ich prežívaniu viery, ktorému ich tí saleziáni viedli. plačú a nariekajú ako keby im Boha vyrvali z ich sŕdc a myslí. a to je ovocie, ktoré im zanechali. tak potom nie je najmenší dôvod plakať a nariekať. život je pohyb a zmena, aby mohlo niečo nové začať, tak sa musí niečo skončiť. a tí ľudia nereagujú ako múdri veriaci ale ako také stádo, ktoré sa boji zmeny. ich vzťah k Bohu sa zakladá na vzťahu k saleziánov. veď to je strašné. Nech je Pravda vašou Autoritou a nie autorita pravdou…

      • andrea : (178.143.255.162)

        väčšina diskutujúcich reaguje hlavne na to, že sa veci dejú netransparentne, bez ohľadu na právo, morálku, základné princípy slušnosti, ktoré majú v spoločnosti platiť a neplatia ani v cirkvi. Nejde o to, že saleziáni odídu. Ide o to akým spôsobom sa to deje. Každý človek sa trochu bojí akejkoľvek zmeny, to je prirodzené, ak sa ale ponúka riešenie, alternatíva, nádej, zmena sa príjma ľahšie a rýchlejšie. Lenže toto je celkom iný prípad. Nikto nám Boha nevyrval zo srdc, lebo to sa nedá ale odmietame sa nechať vodiť za nos niekym, kto si nevidí na špičku toho svojho. A že máme zanedbanú teologickú formáciu? Hm…. radšej nekomentujem. Alebo predsa….. aké teologické formačné aktivity pripravil ktokoľvek v RV za posledných dvadsať rokov, nakreslite si čiaru, nejaký časový diagram a doplnte aktivity. Ak sa Vám pravdaže chce. Pretože je ľahké strieľať od pása. A pripraviť biblickú hodinku pre aktívnych kresťanov, ktorí sa dobrovoľne chcú takého stretnutia zúčastniť, alebo meditáciu lectio divina. Je rozdiel v tom, ako sa prihovoriť deťom zo sídliska, ktorým nikto nikdy o Bohu nič nepovedal, zaujať ich, osloviť, získať si ich dôveru, nekarhať ale chápať, neodsudzovať ale sprevádzať, ako zorganizovať duchovné cvičenia pre mladých pubertiakov, namiesto summer techno party. Chcem len povedať cieľová skupina je iná a teda aj komentáre tých, ktorí strácajú a sú možno na začiatku alebo na polceste, ale hľadajú. Niekto niečo mení bez ohľadu na to čo takáto zmena prinesie. My neprestaneme chodiť do kostola ani sa modliť, ale čo tí, tam von za bránami, ktorí sú ešte na tej polceste, myslel niekto na nich? Sv. otec presne povedal “my nehľadáme tú jednu stratenú ovečku, my sa uspokojíme s jednou a strácame tých 99. Na toto kompetentní v Rožňave nekompetentne zabúdajú. A ešte jedna poznámka, porovnajte si počty všetkých rehoľníkov a ich prítomnosť v iných diecézach a v Rožňavskej. A potom Vás ani neprekvapí, že kňaz bez problémov pred veriacími povie: ” Viete ja rehoľníkov nemusím

        • Physis : (78.102.114.78)

          andrea, úplne súhlasím s tým, čo píšete. aj keď nie som z RV, takže nepoznám tak tamojšie pomery.
          a čo sa týka poslednej vety, medzi rehoľníkmi a diecéznymi kňazmi (a biskupmi) je, zdá sa, obrovská priepasť. bolo to vidieť aj na kauze arcb. Bezáka, kedy sa ho veľké množstvo rehoľníkov (a to aj provinciálov) zastalo a zastáva dodnes (a tiež neviem, či je úplná náhoda, že aj on je rehoľník) a na rozdiel od biskupov to nepovažujú za žiadnu neposlušnosť pápežovi.
          nerozumiem, prečo to tak je, veď Ježiš povedal, kto nie je proti nám, je s nami.
          a musím povedať, že poznám o dosť viac vynikajúcich kňazov z reholí, než spomedzi diecéznych kňazov (napokon, i pápež František je rehoľník :)). aj v našom meste už chodím na omše len k františkánom, lebo náš pán dekan, hoci pomerne mladý, akosi… nejde ani tak o homílie, aj keď nie sú príliš záživné, ako skôr o “poznámky pod čiarou”, ktorými ma párkrát úplne zdeptal a nerozumiem, ako môže kňaz niečo také vysloviť

    • CINIK : (178.143.249.1)

      prepacte ale aka je to logika dieceza s najmensim poctom knazov na slovensku vyhnalo jeden nemenovany rad s medzinarodnym noviciatom
      dieceza ktora ma v seminari mozno az 5 studentov dieceza respektive biskup ktori krivdi najvacsej reholi na slovensku znicil si vztahy s reholou ktora produkuje vela novych povolani myslim ze KBS vadia reholne rady bezak je reholnik a tak ho odpratali

      viera tych ludi nestoji na salezianoch len im smrdi styl dieceznych knazov to je asi skor saleziani su knazmi ale nehraju sa na panov dostojnych ako pan biskup saleziani su v prvom rade priatelmi a otcami veriacich a su velmi transparentny pretoze zvyknu v ramci farskych oznamov ukazat aj vyuctovanie myslim ze KBS biskupi by si mali zacat brat priklad a ucit sa

      ale vidim ze vy ste zavrhli aj papeza pravdepodobne viete on je totiz jezuita

  25. Patrik : (95.102.233.83)

    Mňa už v Rožňave asi nič neprekvapí. Biskupa odvolať, diecézu zrušiť a rozdeliť medzi Košice a Bystricu. Rožňavská diecéza je úplne mimo počnúc svojimi kňazmi a predstavenými. Predtým sme patrili ako farnosť do BB a preložili nás do RV. Odvtedy ako sem prišiel nový kňaz a administrátor farnosti z RV, tak sa všetko v našej farnosti iba pokazilo. Predtým všetko vo farnosti žilo, celá farnosť bola živá, mali sme úžasného kňaza, ktorý viedol živé spločenstvá či už s deťmi, mladými, rodniami a či už so starými. Všetci tu mali miesto. Teraz farnosť je mŕtva, nič sa u nás nedeje, kostol je prázdny. Kňaz, ktorého nám biskup poslal nič dobré pre farnosť neurobil iba odradil ľudí, aby žili svoju vieru. Mohol by som tu napísať 10 strán o tom, aký ten kňaz je, ale ja chcem len podotknúť, že Rožňava v našej farnosti všetko zničila. Deti nechodia do kostola, mladí už ani nehovorím, kňaz sa stará iba o seba a o peniaze, ktoré od veriacich dostáva a všetko ostatné ho nezaujíma. Veriaci, keď ide do kostola, tak tam ide preto, aby duchovne načerpal, ale u nás v kostole sa iba rozčúlite, lebo to čo ten farár stvára už nemá obdovy. Ani omše poriadne nevie slúžiť, liturgické predpisy si upravuje tak, aby mu vyhovovali a myslí si, že všetko vo farnosti mu patrí a že je to jeho, počnúc kostolom a farou, ktoré sú neustále zamknuté a nikto sa nemôže už ani poriadne v kostole pomodliť. Tento kňaz, ktoré tu rožňavský biskup drží už skoro 3 roky vyhodil lektorov, miništrantov a nikto s tým nič nerobí. Mne je už na zaplakanie z toho, čo sa tu za posledné 3 roky udialo a myslím si, že už nech je kňaz akýkoľvek, tak by mal slúžiť v prvom rade Bohu a potom ľuďom, ale niektorí rožnavskí kňazi na čele s biskupom slúžia v prvom rade iba sebe a konajú tak, ako to vyhovuje im samým, čo je veľmi smutné. Rožňavská Cirkev by sa mala buď spamätať a napraviť chyby, tkoré spôsobila alebo nech sa ako diecéza zruší a nech sa nastolí Boží pokoj.

  26. Samson : (92.52.42.86)

    Haleluja, že tu je aj negatívny názor, už som si myslel, že som jediný normálne zmýšľajúci človek. Treba si uvedomiť, že máme dnes už vo svete omnoho kvalitnejšie fitnescentrá, športové kluby a rockové kapely, ako sú saleziáni. Prosím, vytriezvite z tohto ošiaľu. Saleziáni sa s Bezákovou kauzou nemôžu rovnať. Hoci je cirkevná autorita na Slovensku veľmi choro a slepo uznávaná, v tejto veci majú práve saleziáni a ich dodnes živá vetva Beňovcov enormny vplyv… Vráťme sa k vláčeniu figuríny dona Bosca po Slovensku. To bolo skutočne nenormálne, čo tu za cirkus saleziáni stvárali. Veď ani Krista s takou ováciou nečakali v Jeruzaleme… Myslím, že je v cirkvi veľa iných a príťažlivých ciest k svätosti a predovštkým je to Kristus, ktorý má mať prvé mieto a nie prehnaná a umelo vytvorená eufória okolo jedného zakladateľa… v podstate svätca, ktorý je ako vždy neopakovateľný..
    Rožňavu pozdravujem a viem, kde sa mám na starobu presťahovať, až ma prestane baviť mládežnícky cirkus:)

    • mafe : (85.135.146.213)

      Mily Samson, Cirkev je plna roznych vetiev, reholi, hnuti, chariziem. Kazdy si moze vybrat tu svoju. Niekto rad spieva, niekto rad chodi do fitnescentra. Myslim, ze krestanstvo mame prezivat v kazdej cinnosti. Kludne aj v mladeznickom cirkuse. Ak vam nevyhovuje ziadna a citite povolanie, budte vzorom. Vsade naokolo je kopec prace ktoru treba urobit a vsade naokolo je kopec ludi, ktorym treba byt vzorom. Tak budte vzorom nam vsetkym.

    • Magdaléna : (85.248.213.210)

      Milý Samson, tiež názor, ale mylný. Nikto vám ho rozhodne neberie, taký názor by som v živote nechcela mať. Ale určite by sme sa zhodli na množstve iných vecí, keby boli v prospech priblíženia sa k bohu.

  27. Anička : (78.99.172.199)

    Neviem sa zmieriť s tým, že už sa mesačne nebudeme stretávať u našich drahých saleziánov, že už nebudú duchovné cvičenia, po ktorých som cítila prítomnosť nášho Pána intenzívnejšie. Nebudem počuť Slovo Božie, ktoré mi bolo podané zrozumiteľne a láskavo vysvetlené.Tečú mi slzy a je mi veľmi smutno. Rožňava, strácaš veľa, lebo takých Duchovných otcov treba hľadať, akých sme tu mali.Žili skromne, boli ľudskí,pomáhali a milovali každého rovnako mladého i starého. Ľúto mi je mládeže, kam bude smerovať v tejto našej tzv.demokracii, kde je svet otvorený drogám a iným neduhom. Kto sa ich ujme? Stotožňujem sa s tým, že toto rozhodnutie z rožňavského biskupstva je výplodom chorého mozgu. Chcem tým dvom, ktorí toto rozhodnutie urobili pripomenúť, že všetok majetok tu necháte páni vodcovia. Na druhý svet si nič neodnesiete.Za toto všetko čo ste pre nás a pre celú rožňavskú diecézu pripravili, nečakajte odmenu, lebo toto vaše konanie nemá ozaj obdobu.Opäť ste sa preslávili na Slovensku. Poslať preč duchovných otcov, ktorí za 20 rokov urobili toľko dobra a nevážiť si ich prácu, ba požadovať majetok, ktorí zveľadili to sa s normálnym rozumom nedá pochopiť . A ešte niečo, nespoliehajte sa na to, že ľudia sú hlúpe a slepé ovce. Vedia veľmi dobre rozoznať dobré od zlého. Tento gól od Vás je ozaj strelený do vlastnej siete.Verím tomu, že ruka Spravodlivosti si Vás nájde! Budem sa za Vás modliť,aby Vám Duch svätý osvietil rozum .Otcom saleziánom prajem, aby im Pán Boh naďalej pomáhal v ich neľahkej práci.Po Vás v Rožňave zostane veľké dielo nedokončené a veľmi smutno,. Máme Vás vo svojich srdcia a budeme sa modliť za Vás, aby ste sa nám skoro vrátili, lebo my Vás veľmi potrebujeme. Nech Vám žehná milostivý Boh. Máme Vás veľmi radi.

  28. Tomas : (62.197.220.161)

    Co dodat. Demencia a nizka uroven KBS cim dalej narasta. Snad cim skor odide aj Filo. Na vecnost by bolo ruhanie takze aspon do dochodku, kde so svojim zadebnenym narcistickym a zavistlivym myslenim davno patri. Do kedy sa vsak veriaci na Slovensku nechaju takto vlacit za nos falosnymi pastiermi??? To skutocne tento boj KBS proti reholnikom a proti kazdemu kto nejde podla ich instrukcii bude pokracovat a nikto im neda ,,facku,, v podobe silnej spatnej vazby??? Avsak comu sa cudovat – priatelstvo KBS a Smeru, ktory podobne nici Slovensko politicky, prinasa i taketo STBacke vysledky. Zial. Treba navstevu z Rima, treba vizitaciu, ale na KBS, aby sa konecne spamatali…

  29. glacier express : (212.27.185.253)

    Priatelia, nie ste osamoteni vo svojich problemoch. V Slovenskej Katolickej Misii vo Svajciarsku sa tiez deju veci. Zhodou okolnosti misionar je SDB a bol odvolany po 11 rokoch sluzby veriacim slovenskej narodnosti vo Svajciarsku bez udania dovodu. Odvolal ho KBS cestou svojho biskupa zodpovedneho za misie Slovakov v zahranici. Cela vec je komicka o to viac, ze sa to tyka knaza a veriacich ktori su geograficky, jurisdikcne a financne mimo uzemia SR a mimo posobnosti diecez Slovenska. Vo Svajciarsku sa plati cirkevna dan dobrovolne a jej platba je oddelena od beznych dani (plati sa raz za rok zlozenkou). Drzost a arogancia KBS nema hranic- v nasom pripade doslovne. Dufam, ze si najdem cas a budem kontaktovat pana Valasteka, ktory napisal dalsi clanok do Info Roznava, cez redakcnu schranku.
    Treba bombardovat biskupstvo, KBS telefonatmi a listami. Ma to vyznam aj ked sa trebars nepodari veci zvratit. Je potrebne sa obratit aj na Vatikan, a stazovat sa na biskupa Filu.
    Poznam salezianske dielo zo Ziliny, odkial pochadzam a to co tam dokazali Saleziani, nema v porovnani s ostatnymi aktivitami inych radov a farnosti v Ziline a v blizkom okoli, zrovnanie.

    S pozdravom,

    glacier express

    • mafe : (193.58.196.101)

      Písal som mail pánovi hovorcovi KBS. Vyjadril sa, že “daná záležitosť je plne v kompetencii spomínanej diecézy”.
      Diecéza zatiaľ na môj email neodpovedala.

      • Tomas : (217.73.18.164)

        Nuz vitaj vo svete spinavej politiky KBS. Ja som pisaval viacero listov. Ani raz odpoved. A odpoved Tebe je len cistym zhodenim povinnosti. Oni by sa tym mali zaoberat, ale… K hovorcovi KBS sa ani vyjadrovat uz nebudem, skoda slov. A z diecezy najskor dostanes nic alebo odpoved, ktora nic nepovie. Pravdu si p.biskup neprizna, na to ma prilis zavistou obklopene svedomie…
        Verit sa vzdy da a Boh je omnoho vacsi a laskavejsi ako tieto smiesne figurky, ktore ho maju zastupovat na Zemi (cest vynimkam) Tie mi obraz o Nom nepokazia. Ja ich pre svoju vieru ignorujem. Cirkev nie su len oni…
        Ale drzim palce vsetkym, ktori budu atakovat v tejto veci, lebo to vzdy stoji za to.

        • glacier express : (212.27.185.253)

          Ja chapem vasu frustraciu a sklamanie. Veriaci nasej misie poslali viacero listov aj s podpismi a cuduj sa svete, veci sa dali do pohybu. Akurat tu sme ako danovnici a konkretni zivitelia RKC, ktora plati misionara v inej situacii. V listoch a osobnych telefonatoch treba jednat tvrdo. Chod biskupskeho uradu je financovany statom teda aj vami veriacimi, ci uz cez priame dane z prijmu alebo cez DPH. V clanku pana Valasteka je spomenute prave jedno z rieseni, a to odluka RKC od rozpoctu statu. Je to beh na dlhe trate.
          Pokial SDB alebo veriaci investovali nejake peniaze do zariadeni (budovy alebo vybavenie) tak ich treba od biskupskeho uradu ziadat k nahrade. Skuste aj osobnu navstevu biskupstva. Jednotliva akcia sa moze zdat ako zbytocna ale ked kazda druha navsteva na biskupstve bude “neprijemna”, predsa aspon do buducnosti si biskupstvo da pozor.

          • Tomas : (217.73.18.164)

            Dakujem za odpoved. Asi je to ine u Vas vo Vasej situacii a ine tuto. Ja som pisaval davno pred kauzou Bezak na temu zlepsenia chodu mnohych veci aj z osobnej skusenosti. Z KBS neprisla odpoved ani Dakujem… A to uz ja povazujem za minimalnu ludsku slusnost. Potom som pisal aj ku kauze Bezak, ktoreho osobne poznam a pod. Ale to uz pisali aj mnohi. Aj s peticiami. Odpoved=0. Zial. A to co sa deje v Roznave je vlastne to iste v malom. Ja osobne som za odluku Cirkvi od statu, aj ked aj to je otazne, co sa zmeni, ale…

            Jasne, ze co sa tyka majetkoveho vysporiadania, tak to saleziani riesia a urcite ich vklady nemozu ist do vetra.

            Osobne nie som z Roznavy, ale mam tam vela znamych aj z radov SDB. A to, co sa deje v nasej slovenskej Cirkvi mi uz ide roky na nervy, Posledne roky su vsak uplne alarmujuce… Snad sa nieco zlepsi. Kedy?… uvidime.

            Pekny den.

            T

            • glacier express : (212.27.185.253)

              Odluka ma vyznam. Ak by napriklad niekto odvolal arcibiskupa takymto sposobom vo Svajciarsku tak by sa mohlo lahko stat, ze veriaci dotknutej arcidiecezy by prestali platit cirkevne dane. Cirkevne dane su vyznamnym zdrojom prijmov a zivia vsetky pozemske potreby RKC, bez nich to nepojde. Zvlast v mestach, kde nemaju farnosti polia a ine zdroje prijmov. Nie je vynimocne, ze sa tu rusia farnosti a p’redavaju budovy prave preto, ze veriacich ubuda a nema to kto zivit.

              • Tomas : (217.73.18.164)

                No, ja som to myslel tak, ze u nas by pri odluke stale mali financne zdroje. Urcite su na to pripraveni 🙂 viem to z kuloarov 😉 cize asi az tak uplne by ich to neznicilo. Pocitili by to to ano, ale… Kazdopadne ja som za odluku.

                Mna najviac ale udivuje, ako sa operuje s cirkevnymi majetkami, ktore su aj mojim aj Vasim majetkom, na ktore ste platili aj Vy, Vasi predkovia atd. a nejaky biskupko a spol. si s tymito vecami naraba bez Vas a bez suhlasu veriacich. Tomuto hovorim okradanie veriacich. A poviem Vam, ksefty sa robia celkom pekne…

    • katolicka : (80.219.202.78)

      Kolko hluposti sa tu popisalo a kolki ludia hlupo buria a nevedia, comu sluzia. Preco bol odovolany ten a onen, “spravodlivi” sa snazia dovolat “dovodov”. CHCETE ICH NAOZAJ POZNAT?! Verte tomu, ze NECHCETE. Bohu vdaka, ze cirkev mlci, spinila by do vlastneho hniezda a na vlastnych ludi. Zmena misionara vo Svajciarsku je azda posledna sanca zachranit misiu pred jej uplnym duchovnym padom, pod vedenim duchovne padnuteho knaza.

      • glacier express : (212.27.185.253)

        Ja by som rad poznal tie dovody. Spaval by som kludnejsie ak by som vedel, ze otec biskup rozhodol mudro a rozvazne. Vobec netusim, ako a v com je duchovny vo Svajciarsku padnuty. Mozno by bolo dobre sa podelit aj s ostatnymi o tie dovody aby sme tu nemarnili cas jalovymi diskusiami.

        • Physis : (78.102.114.78)

          ja mám najradšej, ak sa ma niekto snaží presvedčiť, že niečo nechcem 🙂
          títo ľudia nechápu, že nechať ľudí v neistote je najhoršia vec… je to totiž jed v rane, ktorá sa potom nemôže zahojiť. ak sa však povedia konkrétne pravdivé príčiny, môže to možno bolieť viac (a možno ani nie), ale po čase sa to zahojí

      • glacier express : (212.27.185.253)

        Mila Katolicka,

        Cakam na tie dovody. Konkretne co stoji za Tvojimi slovami o duchovnom pade misie a duchovne padnutom knazovi? Prezrad ak mas odvahu alebo netaraj ak mas len tarat.

    • Františka : (178.40.153.61)

      to čo vystrájajú naši biskupi je na počudovanie, konkrétne diecézny biskup Fillo sa už mne predviedol pred troma rokmi a nepomohlo ani vyše tisíc podpisov aby nepodrazil nie kňaza ale nás veriacich. Mimochodom náš preradený kňaz spláca úver, ktorý vo svojom mene zobral na výstavbu kostolav po uistení biskupa, že ho do ukončenia staby a splatenia úveru nepreloží. Potom ho hopky cupky preložíl, a náš už bývalý duchovný zo svojho platu spláca úver za kostol, ktorý súčasný farár nie je schopný dostavať (lebo mu ho netreba). Odchodom duchovného bol zrušený farský časopis, knižnica, v kostole nenájdete mládež, deti, je koniec speváckeho mládežníckeho zboru atď. No a teraz sa náš biskup znova vyfarbil, alebo sa znova vyfarbili jeho prisluhovači – poradcovia. Veď aj pápež mal spolupracovníkov čo tunelovali vatikánsku banku – rozkladli naše peniaze z haliera sv. Petra – práve dnes veľmi aktuálna záležitosť. A keď sa cirkev odlúči od štátu, to len my veriaci uvidíme pravu tvár mocných klérikov. Tak isto sa mi nepáči zneužívanie božích prikázaní na zastrašovanie a mimochodom nikde Ježiš neustanovil neotrasiteľnú hierarchiu, tá sa vyvinula rokmi a ani nepovedal, že sú totálne neomylný, veď mal svojho Judáša, i pochybovačného Tomáša a múdra cirkev prvotná a prenasledovaná sa vždy radila, ani apoštoli, ani ich nasledovníci si neudelili právo despoticky vládnuť, to sa začalo diať stredovekom, žiaľ na slovensku temný stredovek neskončil, naberá na obrátkoch

  30. Marialenka : (95.102.137.241)

    Hmm.Čo na to povedať.Aj ja si myslím,že najviac utrpia mladí,rodiny,ľudia…ale to asi nikoho na biskupskom úrade nezaujíma.Saleziáni dávajú mladým domov,pocit istoty,lásku a prijatie.Poukazujú na to,že Boh je náš otec,ktorý nás miluje a môžme mať s ním osobný vžťah.A to otvára srdce človeka.Ja som to ako mladá zažila.A verte je to dodnes najkrajší úsek môjho života, na ktorý rada spomínam.Na ten čas nikdy nezabudnem.Tábory,duhovné cvičenia,obnovy,stretká u sestier saleziánok.Na to sa nedá zabudnúť.A preto chcem teraz zo srdca poďakovať saleziánom za ich lásku a za všeko čo pre mladých v RV urobili.Véľká vďaka.Dúfam,že raz sa opäť do Rožňavy vrátia.

  31. helena : (195.91.14.207)

    Počula som, že vraj nejaký kňaz, vášnivý poľovník si brúsi zuby na ich priestory. Vraj im to nedalo spávať a preto ich vyštvali

    • mafe : (85.135.146.179)

      Presne o to ide. Kompetentni nic nepovedia a potom vznikaju spravy podobneho charakteru. Nic v zlom Helena, nie je to mierene proti Vam. Len ti, ktori by sa k tomu mali postavit celom, vec nechavaju vyhnit a vsetko pojde dalej.

    • Poľovník : (195.28.70.182)

      V Rožňave je len jeden poľovník kňaz a načo by mu bola taká veľká budova po saleziánoch.

      • Magdaléna : (176.112.176.194)

        Chce mať totiž v okolí Rožňavy znova nové, interesantné bilbordy. Boli by všetky celé biele a na nich niekde v rohu ukrytá malá čierna bodka.

  32. Em.Hadr : (213.81.166.72)

    Nedotýka sa ma osud saleziánov , som z inej diecézy, nech sa ozývajú tamojší veriací. Dotýka sa ma však nevzdelanosť podaktorých respondentov, ktorí popri cirkevných problémoch by sa mohli venovať aj slovenskej gramatike. To, čo tu podaktorí prezentujú, je vizitkou ich kultúrnej úrovne . Keď nedokážu naučiť sa niekoľko gramatických pravidiel, ako môžu pochopiť veľkosť Boha a všetko s tým súviasiace!
    Možno by im prospelo pozerať častejšie namiesto biblie do učebnice slovenčiny, pretože to, čo tu prezentujú, je vizitkou ich duševnej chudoby a niekoľko náboženských fráz nezahladí ich menejcennosť…

    • Physis : (78.102.114.78)

      menejcennosť?!
      vy možno gramatiku ovládate, tak môžete teraz popracovať na tom pochopení veľkosti Boha. váš príspevok je plný pýchy a nadradenosti

    • mdorota : (85.237.227.58)

      Boh nepotrebuje gramatiku určite ale potrebuje lásku. Z Vášho príspevku vôbec to necítiť ale cítiť celkom niečo iné a to viete Vy najlepšie čo. Mali by ste rozširovať lásku a pokoj a nie kritizovať aj vo Vašom príspevku vidno, že ste taký istý človek ako ostatní.

  33. Xtolik : (89.102.59.5)

    Traja mladí kňazi, nedeľná omša, no a podľa fotiek plný kostol? 🙁
    A divíte sa čo vadí biskupovi? Pan dekan rozdeluje a panuje v RV predsa.
    Kanovnické nech patrí kanovníkom.
    No nehnevajte sa, ale je hlúposť tvrdiť …

    Keby ste vy mali súdiť ľudí a keby Boh mal súdiť ľudí tak, ako vy zvyčajne súdite, všetci by zahynuli, ba aj samotní anjeli by museli opustiť raj!

  34. marussa : (195.91.108.245)

    Podme trochu dalej. Prečo sa má predávať budova fary v Brezne? Načo budú použité peniaze z tohto predaja? Na aké dalšie dlhy? Nech mi nebohý otec biskup Baláž prepáči, ale toto delenie deecéz je jeho maslo. Bolo by sušnosťou opýtať sa veriacich či súhlasia s nejakým delením diecéz. A potom to takto vyzerá.

  35. Judita : (178.40.23.131)

    Kým som sa v 25 rokoch stala z nepraktizovaného židovstva katolíčkou, prečítala som 11x životopis don Bosca. Títo otcovia ma viedli 30 rokov a to, že neznášajú ženy, je fáma. Čudujem sa o. biskupovi a neviem, čo chce mať z diecézy….kostnicu? Či nie sú mladí nádejou Cirkvi? Či nie je práve rožňavská diecéza misijným územím?
    Predchodca o.biskupa, o.biskup Eduard mi ponúkal miesto v diecéze, chcel založiť cirkevnú školu, zohnal mi dobré bývanie, ale choroba manžela mi znemožnila vyplniť mu želanie. Ke´d som ovdovela, už bolo neskoro. Som saleziánskou spolupracovníčkou, bolí ma to o to viac.
    Ďakujem Pánovi, že žijem v diecéze, kde máme dobrých, ľudských a nearistokraticky sa správajúcich otcov biskupov. Za dva roky dva škandály, to je priveľa, ale katolíčkou som sa stala kvôli sviatostiam. Bolo by čestné, tak ako v prípade biskupa o. Bezáka, povedať príčinu. Keď sa všetko len ututláva, mladých to od cirkvi odrádza a raz sa bude niekto za to strašne pred Pánom zodpovedať.

    • Mária : (195.28.70.182)

      Naša farnosť úplne upadla odvtedy keď terajší biskup pred troma rokmi odstránil nášho obetavého kňaza rožňavskej diecézy. Naša farnosť duchovne a materiálne upadla, hoci máme dvoch kňazov.

  36. helena : (195.91.22.160)

    Za odchodom saleziánov je jednoznačne závisť a brúsenie si zubov na ich zrekonštruované priestory. Uvidíme, aký farárko-poľovník sa tam nasťahuje

    • Magdaléna : (176.112.176.194)

      “Kam ty ideš milý polovníček, kam ty ideš SÁM, keď už chodíš vedľa nášho domu, zájdi tiež aj k NÁM.”

  37. kamil : (178.18.74.210)

    Je mi z toho smutno a to nie som ani z tejto diecézy, ba dokonca nie som ani nejakým prehnaným svätuškárom, resp. ortodoxným kresťanom, no sám som v mladosti so Saleziánmi do kontaktu prišiel a boli to pekné chvíle. Myslím si, že dokážu správne podchytiť dnešnú mládež a že ich pôsobenie má význam pre kresťanskú, resp. celú spoločnosť. To čo sa však v dnešnej dobe v cirkvi deje (aj Bezák napr.) je bohužiaľ obraz celej našej skazenej spoločnosti a padlých spoločenských hodnôt celého Slovenského národa a to práve kvôli jednotlivcom, alebo skupinám, ktoré presadzujú svetské hodnoty a svoje vlastné postavenie na úkor nás ostatných, čo sa snažíme žiť slušný a poctivý život, spočívajúci v tvrdej poctivej práci. Je mi fakt smutno z tejto krajiny a z toho kam smeruje.

  38. Daniela : (87.197.120.29)

    Matúš 7:21
    Evanjelium podľa Matúša
    …20 Tak teda po ovocí po­znáte ich. 21 Nie každý, kto mi hovorí: Pane, Pane! voj­de do kráľov­stva nebes­kého, ale ten, kto činí vôľu môj­ho Otca nebes­kého.
    – to platí pre nás ľudí – a ľudia sú aj kňazi a biskupi ….

  39. Robert : (176.112.181.161)

    Keď otvorene, tak otvorene!!! Bez vetra sa ani lístok nepohne. Chodil som k Salíkom. Don Ivan sa staral o starých ľudí, ktorý nemali komu odkázať majetok. Don Pavol sa staral o “mládežníkov” z ktorých niektorý boli mladý len duchom. A ak si obzriete fotografie z doby ich pôsobenia v Rožňave, v Blízkosti Dona Pavla Piat. sa vždy nachádza pani Andrea, ktorej mimochodom pomohli s ubytovaním a prácou a ktorá samozrejme nechýbala na žiadnej akcii. Don Piatrov bol tak drzý, že keď urazil vtedajšieho dekana Rastislava Poláka musel sa ísť ospravedlniť Don Ivan. No boli tu aj čestný kňazi čo sa mládeži plne venovali: don Patrik Mock, don Pavol Pilár, don Maroš Leškovský a Marek Beliansky, ktorý sa mimochodom po pôsobení v Domke Rožňava sa radšej rozhodol nestať sa kňazom. Toto sa nepodarilo zachrániť a zmeniť už ani novému direktorovi donovi Jánovi Martiškovi. Takto som to videl ja.

  40. Pridaj komentár

    Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Komentáre na FB