Návštevnosť nie je kľúčová…

November 27, 2008 | Prečítané 2 254x

…ale mala by byť pravdivá. Meranie návštevnosti spočiatku slúžilo len pre vlastníkov internetových stránok, aby mali prehľad, koľko ľudí navštívilo ich stránku a v akých hodinách. Neskôr sa stalo kľúčom pre získavanie zadávateľov reklamy ale tiež rešpektu vo verejnosti. Sú tieto merania vždy spoľahlivé a pravdivé?

Keďže bolo príliš nepraktické, aby si každá stránka robila vo svojom systéme vlastné štatistiky o návštevnosti (nehovoriac o ich možnom manipulovaní kvôli „vylepšeniu“ návštevnosti), začali vznikať stránky, ktoré tieto služby poskytujú.

Spočiatku to boli jednoduché počítadlá návštev, ktoré spočítavali absolútny počet návštev od spustenia stránky až po daný moment. Neskôr sa však tieto služby začali rozširovať a tak vzniklo niekoľko meracích služieb pre poskytovanie štatistických údajov.

Pozrime sa na niektoré z nich.

Naj.sk

Vari najznámejším a najrešpektovanejším meraním návštevnosti je štatistika Naj.sk (na snímke hore). Metodika merania Naj.sk jednu návštevu stránky definuje ako súbor požiadaviek na meraný web z jedného prehliadača prevedených tak, že posledná požiadavka nasledovala maximálne za 30 minút od predchádzajúcej požiadavky. Pokiaľ medzi dvoma požiadavkami uplynulo viac než 30 minút, ide už o novú návštevu. Uvedená metodika zodpovedá odporučeniu I.F.A.B.C. a používame ju aj na našej stránke (ikonka vpravo dole) ako platenú službu, keďže sme počtom návštev už minulý rok, krátko po spustení portálu, dosiahli výšku návštevnosti, do ktorej Naj.sk poskytuje túto službu bezplatne.

TOPlist

Jeho hlavnou a nespornou výhodou je tvorenie istých rebríčkov podľa zameraní stránok. Každé zameranie má svoj rebríček a v ňom majú stránky svoje pozície. TOP-list mnohým príde ako jednoduchá a vizuálne „škaredá“ stránka, avšak čo sa týka funkčnosti, má veľa nesporných výhod. Merací kód nie je zložitý a zmeria dosť veľa údajov, ktoré vskutku stačia na utvorenie základných štatistík o stránke. Snáď najvýhodnejšie je to, že si jeho doplnkový program môžete, no nemusíte kúpiť, a aj napriek tomu vás aj naďalej zobrazuje v rebríčku a poskytuje takmer plnohodnotné funkcie. Aj toto meranie máme aktívne na našej stránke.

Google Analytics

Google aj v tomto prípade potvrdil fakt, že keď vyvinie službu, stojí za to. Program Analytics je súkromná štatistika pre tvorcov a web dizajnérov o návštevnosti ich stránok. Avšak Analytics nezostáva len pri meraní, ponúka mnohé vymoženosti. Medzi najefektnejšie by som zaradil nastaviteľný rozsah grafu a toho, čo má zobrazovať. Viete si nastaviť akékoľvek obdobie a následne nechať v grafe znázorniť návštevnosť a počet prezretých stránok, ďalej detailnosť – dozviete sa takmer všetko o tom, odkiaľ prišli návštevníci stránok až po to, akými keywordmi si vás na googli našli. Taktiež poskytuje informácie o prehliadačoch a operačných systémoch. Pomôžu vám práve pri optimalizovaní stránky. Viete sa rozhodnúť, pre ktorý prehliadač sa oplatí optimalizovať podľa toho, aké percento vašich návštevníkov ho používa. A nakoniec národnostné zloženie návštev – na mapke vám zobrazí, z ktorých krajín pochádzajú vaši návštevníci. Ak riadite trocha väčší web projekt, táto informácia vám pomôže pri rozhodnutí, do akého jazyka by sa oplatilo stránku lokalizovať. Jedinou nevýhodou Google Analytics je neverejnosť štatistík. Môžete síce poskytnúť prístup k ním inej osobe (ktorá má Google účet), ale nedajú sa zverejniť a ani sa nedosadzujú do žiadnych rebríčkov návštevnosti. Aktívnu máme aj túto štatistiku.

WebMonitor.sk

Webmonitor som spoznal ako službu, podporovanú jedným z väčších poskytovateľov hostingu (priestor pre stránky). V čase, keď bol vyvinutý, ma jeho detailné štatistiky uchvátili, no zjavne snaha autorov medzičasom nebola žiadna a tak táto celkom použiteľná webová služba upadla do zabudnutia. Okrem národnostného zloženia a informácie o vyhľadávaných slovách na Googli má takmer všetko ako Analytics, avšak je omnoho pomalší a takisto sa stáva, že stránku načítava až neúmerne dlho. Rebríček najnavštevovanejších stránok nebol oslobodený od stránok, ktoré majú veľmi nízku (niekedy až nulovú) návštevnosť a zdá sa mi, že v ňom nie je taká prehľadnosť. Takisto presnosť merania nie je dotiahnutá do dokonalosti, lebo veľakrát sa mi stalo, že môj interný systém nameral viac (alebo menej), ako ich merací kód.

BlueBoard.cz

Táto stránka ponúka sadu všetkých web aplikácií, ktoré by sa pri tvorení internetovej stránky mohli hodiť. Sú to: počítadlo návštev, anketa, návštevná kniha, BlueForm, ChatBoard, počítadlo stiahnutí, ShoutBoard, OnlineMonitor, počasie. Tieto web aplikácie spočiatku mali pomôcť ľudom, ktorí sa pri programovaní stránok nechceli učiť zložité programovacie jazyky na to, aby mohli mať na stránke nejaký aktívny prvok. Časom však získali na popularite hlavne kvôli možnosti farebne ich obmieňať a dosadiť kamkoľvek.

Tu by som však upozornil na to, že nie všetky štatistiky z týchto web aplikácií sú presné, alebo inak: sú „nepresné“ zámerne. Napr. v on-line počítadle sa dá nastaviť čas neaktívnych návštevníkov, tzn. návštevníka bude ukazovať on-line aj keď už on-line dávno nie je a pred pár minútami, alebo možno aj hodinami odišiel zo stránky. Stačí prestaviť jeden údaj (znázornené na obrázku).

Takisto Počítadlo prístupov môže byť dobrým nástrojom, ako utvoriť nepravú predstavu o návštevnosti stránok, keďže údaj o počte návštev sa dá ľubovoľne v nastaveniach upraviť na akékoľvek číslo. No aj tak sú tieto web aplikácie výborné pre začiatočníkov, ktorí sa chcú učiť postupne.

Záverom ešte môžeme uviesť, že v celej spádovej oblasti Rožňavy a okolia (okresu) je aktuálne asi 2000 internetových pripojení. Ak teda niekto uvádza napr. 200, či 300 návštevníkov on-line v našom regióne, evidentne podvádza. Veď napr. dobre zabehnutý portál Rimava.sk ich ráta nanajvýš v desiatkach.

Na portál Inforoznava.sk sa denne stabilne pripája viac ako štvrtina, resp. tretina z tohto počtu, najmä však pondelky sú u nás nadpriemerné - pondelkový opäť presiahol hranicu 1000 návštev. Portál Inforoznava.sk si tak naďalej drží prvenstvo v návštevnosti v rámci regiónu Rožňavy, resp. Horného Gemera.-)

Reklama

PRAVIDLÁ DISKUSIE

Diskutujúci nesie za svoj diskusný príspevok zodpovednosť podľa právneho poriadku Slovenskej republiky. Redakcia nezodpovedá za obsah diskusných príspevkov. Komentáre alebo ich časti nebudú zverejnené najmä v prípade, ak nie sú zamerané k téme článku, obsahujú vulgarizmy, rasistické výrazy alebo sú osobným útokom na autorov redakčných príspevkov a iných diskutujúcich a tiež v prípade, ak budú odkazovať na iné stránky. Oneskorenie zverejnenia komentára môže nastať, ak nie je k dispozícii ani jeden z editorov portálu, ale tiež z technických príčin. Pre komunikáciu s redakciou píšte na redakčný email redakcia@inforoznava.sk, alebo použite odkazy pre redakciu.

Reklama

Chcete niečo k téme článku napísať?

Komentárov: 20 k príspevku “Návštevnosť nie je kľúčová…”

  1. Martin Kuchár ml. IP 88.212.1.75 November 25th, 2008 16:58

    Veru, ten blueboard je fraška na entú! Keď je o pol druhej ráno možné aby na regionálnom webe bolo 100 ľudí zjem topánku!!!

    [Reagovať]

  2. NauticaLan IP 195.91.79.150 November 25th, 2008 17:45

    Poznam zopar stranok ktore velmi spokojne podvadzaju v nastevnosti ale bola by velka skoda pisat tu o nich. Najviac sa mi pacia tie slepe firmy ktore si platia za reklamu. Pokial by mi stranka nedala nastevnost z Naj.sk, TOPlist atd. ani by som nepachol po takejto stranke a radsej by som presedlal na papier. Ale najdu sa aj stranky aj ludia a my sa len mozme na nich zabavat.

    [Reagovať]

  3. timika IP 78.98.87.24 November 25th, 2008 22:21

    Pekne spracovany clanok. Len tak rozmyslam, ci je stale este len asi 2000 pripojeni v nasom okrese. Ved v poslednom case sa dost hufne pripajaju ludia na internet. Alebo to len mne sa zda primalo tych 2000?

    [Reagovať]

  4. Belo Hefler IP 78.99.235.113 November 26th, 2008 20:58

    Michal, skvelý článok! Podvodníčkov zďaleka nemáme len v politike. Vysvetlil si perfektne, ako sa to dá poctivo a ako sa to dá aj inak…

    [Reagovať]

  5. Rado Kovács IP 213.151.218.130 November 26th, 2008 21:46

    Veru tak, Miso, diky moc za ten textik, vela som sa dozvedel :p a z toho, ze si daktori este neodvykli potajomky fotit alebo sa zbabelo vyhrazat, z toho si naozaj netreba nic robit… :P

    [Reagovať]

  6. Attila Zoller IP 84.224.15.241 November 27th, 2008 8:16

    Ano…aj mne sa tych 2000 pripojeni zda kus malo, ale ti, ktori sa v tom pohybuju, to urcite vedia lepsie ako ja…sice pojem “spadova oblast Roznava a okolie (okres)” je po geografickej stranke hrozne nepresny :)
    Chcel by som vsak vyzdvihnut jeden bod – len neviem, ci v pozitivnom alebo v negativnom zmysle…tych 200-300 pripojeni naraz…
    Parkrat o tom uz bola rec, ale stale sa mi zda, akoby ste sami seba alebo kohokolvek ineho museli stale presviedcat, ze ste lepsi, spravodlivejsi, objektivnejsi a pravdovravnejsi, ako “niekto iny”.
    Prosim vas…ved ti, co sem chodia viac-menej pravidelne, to davno vedia, preto sem chodia :)

    Skor by ma zaujimala taka technicka vec – akym sposobom je mozne najlepsie dostat portal do povedomia ludi? Ako ich zaujat, aby sem nakukli?
    (…kto chce, ten tu ostane sam od seba…a to nech je pre vas najvzacnejsie…)

    [Reagovať]

  7. Jazykar IP 89.173.76.177 November 27th, 2008 10:51

    co tak skusit pritiahnut sem ludi akor zaujimavejsim obsahom ako spochybnovanim konkurencie?

    [Reagovať]

  8. xyz IP 85.248.5.204 November 27th, 2008 12:35

    moj nazor je zase taky, ze kazdy by sa mal starat o seba a neriesit navstevnost inych portalov.Skor by som sa zacal zaoberat myslienkov, preto ten moj ma taku mizivu navstevnost.ked uz…

    [Reagovať]

  9. Rado Kovács IP 87.197.68.9 November 27th, 2008 12:53

    mily Jazykar, a co by si si tak zelal, aby sa na tomto portali objavilo?

    [Reagovať]

  10. andrea IP 212.242.182.99 November 27th, 2008 14:02

    hu-ha-ha….jazykove okienko….

    prepac Rado…

    [Reagovať]

  11. Jazykar IP 89.173.76.177 November 27th, 2008 14:34

    kedysi som na portal chodil kvoli tomu, ze som chcel vediet co sa aktualne deje v roznave, zo zaciatku bol portal aj zaujimavy. od urciteho casu sa sem ale pozriem tak raz za tri dni, kedze vacsi clankov akurat linkujete zo sme a korzara (VSIMLI SME SI) a tie si mozem precitat na webe sme alebo korzara. osobne ma ani nebavi dookola citat nejake nazory a komentare, aj ked mam podobne politicke zmyslanie ako vy, tieto citam vsade inde, jedine co mozem po ich precitani, je suhlasne si pohmkat, ano, ano. ako osveta je to mozno dobre, ale nie pre mna, kedze to pre mna nie je nic nove a s tymi nazormi vacsinou suhlasim. takisto ma nebavi vkuse citat o tom, ake je vedenie mesta zle. je to pravda, ale nepotrebujem to citat dvakrat za tyzden. ja by som skor privital nieco ludskejsie a viac zivsie zo zivota mesta, sucasna skladba clankov je prilis sucha a nezazivna. aj ked ani nahodou nie som sledovac alebo citatel bulvaru, toto ma skratka nudi, neustale mentorovanie a moralizovanie, to mam vsade okolo seba, ale mna to uz nebavi, uz nechcem pocut o politike a stale sa rozculovat aki su politici dementi. to su temy millionkrat omlete a obkecane vsade inde a to co citam u vas som uz desatkrat v roznych variaciach cital niekde inde. je to samozrejme vas portal a vy viete co z neho chcete mat a kam smeruje, cize nedavam ziadne rady, toto je len moj osobny nazor.

    [Reagovať]

  12. MiSo V. IP 84.47.90.117 November 27th, 2008 15:42

    2xyz: Nikto tu neriesi navstevnost inych portalov! Clanok bol viacmenej referat o moznosti merania navstevnosti pomocou sluzieb na to urcenych + vytah toho ktore sluzby pre samotneho uzivatela nemusia poskytovat 100% presne udaje.

    2Jazykar: V clanku sa nespochybnuje konkurencia, keby sa spochybnovala tak by tam bolo jasne napisane o koho sa jedna a co robi. To ze vy si z toho vyvadzate vlastne uzavery nema s clankom nic spolocne.

    [Reagovať]

  13. Pavol Lacko IP 77.132.133.230 November 27th, 2008 15:43

    A ja som zas toho nazoru, ze okakavanie pri navstevnosti web-stranok je fenomen, o ktorm treba pisat (kvoli inzerentom, navstevnikom a pravde). Tvrdo, ale poctivo…tak ako to urobil Miso ;)

    [Reagovať]

  14. Július Richnavský IP 195.91.79.71 November 27th, 2008 16:07

    Pavol Lacko: Suhlasim.

    [Reagovať]

  15. Jazykar IP 89.173.76.177 November 27th, 2008 16:08

    Miso V.: jasne, nikto z nas tu nevie napocitat do pat :)

    [Reagovať]

  16. Rado Kovács IP 91.127.48.33 November 27th, 2008 17:19

    ok, Jazykar, chcel by si cosi originalne: bol tu Erik Jakub Groch, Miso Hvorecky, Jano Fabricky, Slobodna Europa a Žive kvety – to je to, co “dodali” ludia okolo portalu. nie je to vela, ale kvalita radovo presahuje roznavsky nadpriemer.

    potom su tu akcie, ktore organizuje niekto iny v meste a my o tom piseme reporty: akcie v Katedrale, v A-clube, Actores….. a ine sa tu vlastne ani nedeje.

    na co dalsie kvalitne som zabudol?

    takze ako konzumentovi ti tu uprimne hovorim, ze varime z mala, vari nas malo a varime vo svojom volnom case – to nie je ospravedlnenie, sam nie som nikdy spokojny, ale je to realita.

    takze ta najblizsie velmi rad uvidim na akcii s Danielom Pastircakom a budem zvedavy na tvoj nazor

    ps
    teraz mi napadlo, ze ty si mozno nemyslel ani na kulturu. ale potom naozaj neviem, co mas na mysli. zivot mesta je totiz biedny a len tak cakat, kto mi co ponukne je v devatnasttisicovom meste trochu alibisticke.

    su totiz len dve moznosti: nieco vytvarat alebo referovat o vytvorenom. ale referovat o neexistujucom sa neoplati…. co ak by nam na to prisli? :P

    [Reagovať]

  17. timika IP 78.98.74.175 November 27th, 2008 20:47

    Jazykar, ja mam pocit, ze mas celkom fajn nazory a slovnu zasobu, tak co tak nieco napisat. Som si ista, ze by to tu uverejnili. A ja by som si to s radostou precitala. Lebo kazdy jeden, kto sem prispieva, je niecim iny, zaujima ho nieco ine a oslovi mozno trosku inych navstevnikov. Ja vlastne uplne chapem, na co myslis svojim postrehom, a tiez tym, co by si chcel, aby tu bolo… lenze to fakt zalezi od toho, co sa deje v meste. A najma – co sa deje v ludoch. A mozno aj to je cielom tohto portalu: prebrat ludi k zivotu. K aktivite. K nadseniu.

    [Reagovať]

  18. Jazykar IP 89.173.76.177 November 28th, 2008 0:28

    timika: ja velmi na tieto pisacky nie som. aj ked slohy mi sli celkom dobre, jednoducho nemam v sebe tu potrebu nieco ludom povedat. aj tak je to vacsinou hadzanie hrachu na stenu, o to co ma nejaky vyznam a hlbku, tu velky zaujem nie je a produkovat nieco pre tu hlupu masu, ktora tvori vacsinu stada, zase nema zmysel. toto fakt radsej prenecham ludom, ktori maju co povedat a hlavne chcu. nechcel som svojim prispevkom nikoho odradit, je dobre, ze nieco taketo existuje a cenim si tu snahu, pisal som len svoje subjektivne pocity. ja som z RV uz nejaky cas prec a nelutujem, jedna z veci, ktore ma vyhnali, bol aj absolutny nedostatok kultury, hlavne ak sa clovek zaujimal o alternativne veci. teraz je to uz trochu lepsie vdaka viacerym ludom, ktori sa v sucasnosti v tejto oblasti angazuju, ale vtedy boli pre mna dve nove divadelne predstavenia (z toho jedna rozpravka), mozno jeden dobry koncert a raz za cas kinoklubove predstavenie prilis malo. obavam sa, ze ani terajsi stav by ma neuspokojoval, kedze sa zaujimam aj o modernejsie formy hudby, filmu ci divadla a pre tie je v RV stale minimalne publikum. pre mna osobne nie su besedy so spisovatelmi alebo koncerty kryla ci nedveda to prave. kazdopadne snaha nieco robit je viditelna a drzim palce, aby sa to v oblasti kultury trochu rozbehlo.

    [Reagovať]

  19. andrea IP 212.242.182.99 November 28th, 2008 8:38

    “produkovat nieco pre tu hlupu masu, ktora tvori vacsinu stada, zase nema zmysel. toto fakt radsej prenecham ludom, ktori maju co povedat a hlavne chcu. ”

    Pises mi z duse, ale tato cast znie dost velkohubo a zanika v nej dobra myslienka. Masa v sebe casto schovava aj ludi, ktori maju svoju hodnotu, len nemaju odvahu na seba upozornit a radsej splynu s davom. Masu mozno nechat ist jej smerom, ale je potesujuce, ked sa od nej vycleni co i len jediny clovek, ktoreho zaujme mensinovy alebo alternativny zaner…. Dav nemusi byt nevyhnutne az tak homogenny ako sa javi a aby nestalo za to “lovit” v nom. Dav tvoria jedinci a stado z nich robi spolocenske dianie. Alebo “nedianie”.

    [Reagovať]

  20. timika IP 78.98.59.110 November 28th, 2008 22:50

    Najhorsie, co moze byt v ludoch, je znechutenie. Ak sa clovek necha znechutit, je koniec. A to je pripad mnohych roznavcanov. Bohuzial. Viete preco sem chodim ja? Viem, ze nase mesto ma problemy, viem, ze to nie je ruzove. Ale mam toto mesto rada. A hladam odpoved na to, ako by som ja ako jednotlivec mohla prebrat ludi k zivotu. Aspon zopar z nich. A oni by prebrali dalsich, a ti dalsi dalsich. Lebo je jednoduche odist. Nikomu to nevycitam, aj ja som mala po skole zajacie umysly (po styroch rokoch v blave to bol sok), ale nakoniec som objavila cosi, co inde, v inom meste nenajdete. Pretoze kazde mesto niecim dycha. Aj v Roznave je cosi, co je len jej. Co je len nase. Je to duch mesta. Ale ten sa nenachadza v budovach, v pamiatkach, v namesti. Je len v ludoch. V nas samotnych. A bol tu niekto, komu sa to na chvilu podarilo prebudit, a dokonca nie len raz. Myslim teraz na Actoresakov a ich festival. Nas festival. Myslim, ze v tych dnoch tu bolo cosi, co bolo citit vo vzduchu. Priam to tu iskrilo. A toto by bolo treba priniest tak, aby to tu zostalo stale. Lenze to sa nepodari, ak vsetci nadsenci, milovnici umenia, krasy a dobreho pocitu odidu prec. Moj nazor je ten, ze smerovanie mesta by sa malo zmenit. Ciele mesta by sa mali zmenit, od toho by sa mala odvijat aj politika mesta. Lenze bez nas to nepojde. My si musime zvolit ludi, ktori maju radi iskrenie. A nielen zvolit. Musime im potom pomoct. Vsetkou energiou, ktoru sme do toho schopni vlozit. Tak, ako napriklad Judka s Radom vkladaju energiu do cajovne. Do cajovne, ktora v Roznave vyzera byt ako sialeny napad. Ale keby sme my ostatni boli tiez taki sialeni, tak by to az tak sialeny napad nebol. Vlastne by sme mali vsetci tak trochu “zosaliet” a zacat snivat a svoje sny naplnat. A mali aby sme vychadzat z lasky k mestu a k ludom, ktori v nom ziju.

    [Reagovať]




 zostávajúcich znakov